Alla inlägg under september 2009

Av Malin - 30 september 2009 23:37

Åkte hem hem till Johan nu på kvällen. Tänkte att jag skulle spöa honom ännu en gång i NHL ishockyspelet som han har :). Första matchen behöver vi inte nämna men den andra vann jag med 12-6!! :D . Det var också ikväll som hans nya smeknamn Bordslampan dök upp. vill dock säga att det var han som kom på det..Jag bara kommenterade att han och lampan på hans databord har liknande drag ^^.


Iallafall till saken! idag vågade jag faktiskt föra frågan på tal om vart vi egentligen står och ja ..nu är vi officiellt ett par :D . Vilket resulterade i att jag gick till bussen med ett ytterst löjligt leende på läpparna .Tungan ute  Jag är så uppe i varv nu att jag tvekar på att jag kommer kunna sova inom de närmasta timmarna...:D


Av Malin - 29 september 2009 19:28

Förklaring till rubriken: Något tågvärden sa till mig gällande en papperskorg som jag tänkt tömma.


Så vad har hänt idag? Jobbade idag från kl 9-16. Trevligt med lite mer tid istället för att dra upp för bara några timmar. Ringde Lena, åt mat fran Sweet chili med henne. Hon visade mig hur man håller och äter med pinnar :) . Sen lyckades hon få mig at hjälpa till med att flyttstäda i hennes brors lägenhet. Jag moppade väggarna och lekte med dammvippan :)

Lena blev väldigt stolt över mig ^^


Nu sitter jag hemma efter att ha ätit veas goda köttfärsbiffar och blivit " anklagad" för att ha ADHD. Veronica hade hittat sitt gamla examensarbete om just detta ämne och läste upp alla symptomen . Hon kom fram till att alla punkter passade in på mig, och jag måste hålla med att de flesta faktiskt gjorde det. Första jag tänkte: kan man få bidrag för det?! :D..varför skulle jag annars vilja få den diagnosen..Detta förklarar varför jag inte klarar av tentorna eller att sitta på föreläsningar! mysteriet börjar klarna..Så nu har jag ju en ursäkt om folk frågar ^^


ADHD Symptom enligt DSM-IV ( minst 6 ur grupp A eller 6 ur grupp B måste vara uppfyllda för att ADHD ska kunna föreligga)


A. Ouppmärksamhet

  • Är ofta ouppmärksam på detaljer eller gör slarvfel i skolarbetet, yrkeslivet eller andra aktiviteter.
  • Har ofta svårt att bibehålla uppmärksamheten inför uppgifter eller lekar.
  • Verkar ofta inte lyssna på direkt tilltal.
  • Följer ofta inte givna instruktioner och misslyckas med att genomföra skolarbete, hemsysslor eller arbetsuppgifter (beror inte på trots eller på att personen inte förstår instruktionerna)
  • Har ofta svårt att organisera sina uppgifter och aktiviteter.
  • Undviker ofta, ogillar eller är ovillig att utföra uppgifter som kräver mental uthållighet ( t ex skolarbete eller läxor)
  • Tappar ofta bort saker som är nödvändiga för olika aktiviteter ( t ex leksaker, läxmaterial, pennor, böcker eller verktyg)
  • Är ofta lättdistraherad av yttre stimuli.
  • Är ofta glömsk i det dagliga livet 

B. Hyperaktivitet/Impulsivitet

  • Har ofta svårt att vara stilla med händer eller fötter kan inte sitta still.
  • Lämnar ofta sin plats i klassrummet eller i andra situationer där personen förväntas sitta kvar på sin plats en längre stund. Springer ofta omkring. Klänger eller klättrar mer än vad som anses lämpligt för situationen ( hos ungdomar och vuxna kan detta vara begränsat till en subjektiv känsla av rastlöshet).
  • Har ofta svårt att leka eller utöva fritidsaktiviteter lugnt och stilla verkar ofta vara "på språng" eller "gå på högvarv".
  • Pratar ofta överdrivet mycket.
  • Impulsivitet
  • Kastar ofta ur sig svar på frågor innan frågeställaren pratat färdigt.
  • Har ofta svårt att vänta på sin tur.
  • Avbryter eller inkräktar ofta på andra ( t ex kastar sig in i andras samtal eller lekar).

Dessutom måste följande punkter vara uppfyllda:

  1. Vissa funktionshindrande symtom på hyperaktivitet/impulsivitet eller ouppmärksamhet förelåg före sju års ålder.
  2. Någon form av funktionsnedsättning orsakad av symtomen föreligger inom minst två områden (t.ex. i skolan/på arbetet och i hemmet). 
  3. Det måste finnas klara belägg för kliniskt signifikant funktionsnedsättning socialt eller i arbete eller studier. 
  4. Symtomen förekommer inte enbart i samband med någon genomgripande störning i utvecklingen, schizofreni eller något annat psykotiskt syndrom och förklaras inte bättre med någon annan psykisk störning ( t ex förstämningssyndrom, ångestsyndrom, dissociativt syndrom eller personlighetsstörning).

Hur många passar jag in på? ^^



Av Malin - 29 september 2009 17:46

Jag minns tyvärr bara en dröm


Vi är på Camillas födelsedags fest. Dock är den inte hos Kim vilket den i verkligheten kommer att vara. Lena sitter bredvid mig på golvet, Marie N sitter mitt i mot mig tror jag. Vi ser ut att vara i någon slags stor sal. Jag har även ett minne av att för att komma dit så gick vi via grankotten. Jag ser en kille sitta en bit bort bland andra killar. Jag går dit och hånglar med honom, ser killen Från Nora Marken som tittar konstigt på mig och går sedan tillbaka till tjejerna. Marie N tycker att han är sliskig.Jag svarar något .


Funderingar:


Denna dröm var väldigt skum. Ingenting stämde. Jag minns inte att jag såg Camilla , Mini var spårlöst försvunnen och stället vi var på har jag aldrig sett förr.

Av Malin - 28 september 2009 21:50

   Känner att Denna dag kunde ha börjat bättre än den gjorde. Blev väckt kl 8.00 av att personal planeraren (Paulina) ringde. Någon hade blivit sjuk och hon  undrade om jag kunde jobba förmiddagsturen och även eftermiddags-

turen ( 9-16) vilket jag inte var så sugen på då denna dag är min enda lediga dag på ett tag nu. Så jag somnade gl

att om i tron att få sova vidare..icke! runt halv 9 ringer telefonen igen. Denna gång är det Lena Karlsson som blivit uppringd Paulina och då Lena aldrig haft någon av dessa turer tidigare så har hon lite panik. Hon ringde några gånger till för att fråga lite olika saker vilket jag egentligen inte hade något emot förutom att hon alltid lyckades ringa precis när jag somnat om. jag gav till slut upp efter att Paulina ringde ännu en gång, tror klockan var runt 10.30 Hon började iallafall med att be om ursäkt för att hon ringde så tidigt förut och väckte mig :) alltid något. Så nu verkar det som att jag får jobba från kl 9.00 imorgon istället. Skulle egentligen "bara" jobba från kl 12.45 men men säger inte

nej till lite mer pengar så länge jag får lite lediga dagar här och där.


Jag fick en spontan ide' att ringa pappa och övertala honom att få skjuts till Willys och Ica Maxi. Tänkte att det skulle v

ara roligare att ha annat än grillkorv att äta. Hade dessutom tittat i deras reklamblad ( duktiga mig!!)  och hittat lite intressanta erbjudanden.


 Vid 15 ringde jag upp Camillan, vi tog en trevlig promenad och gick sedan hem till   henne och hämtade lite saker ( fick tillbaka min gröna bok! yay!)

 och kan nu ge tillbaka Twilight böckerna till Lena :). Väl hemma hos mig såg vi "Ice age 3"  Älskar den filmen! Sen proppade jag hennes bärbara hårddisk full med filmer ^^


Nu sitter jag vid datorn och häckar. Camilla skickade en länk til lsin blogg för att få mig att vilja skriva i min igen och det lyckades faktiskt! Bli inte för uppblåst nu bara ;). Funderar på vad jag ska göra nu innan jag måste sova...hmm beslutsångest...

Presentation


" Fairytales are more than true: not because they tell us that dragons exist, but because they tell us that dragons can be beaten."

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29 30
<<< September 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards